Úterý 23. 4. 2024 Novinky

Mezipředmětový projekt “Řecké divadlo”

V rámci projektu „Řecké divadlo“ jsme využili mezipředmětového vztahu předmětů výtvarná výchova a dějepis. V průběhu měsíce března 2024 žáci primy dostali za úkol zhotovit repliky řeckých divadelních masek. Využili svých znalostí z dějepisu a dle obrázků a fotografií v poměrně krátkém časovém úseku vytvořili zvolený objekt v přiměřené obličejové velikosti. 

Postupovali tak, že na papírovou masku nejdříve nalepili svazky vlny a přes to vrstvili sádrové obvazy, kterými se snažili vymodelovat strukturu vlasů a vousů a obočí. Po vyschnutí masky nabarvili akrylovými barvami. Přitom se snažili využít znalostí o původní barevnosti řeckých masek. 

Barevnost masek hrála důležitou roli při zvýrazňování charakterů a emocí postav. Tradiční řecké masky byly často v základních barvách, jako je černá, bílá, červená a žlutá. Tyto barvy symbolizovaly různé vlastnosti postav a byly spojeny s určitými emocemi a charakteristikami.  Každá barva mohla mít svou vlastní symboliku. Například červená mohla znamenat vášeň nebo hněv, zatímco bílá mohla reprezentovat nevinnost nebo strach. Kromě samotných masek bylo běžné používat make-up na obličejích herců, aby se ještě více zdůraznily jejich rysy a výrazy. Masky byly také zdobeny různými vzory a detaily, které odpovídaly specifickým charakterům a příběhům. Barevnost a vzhled řeckých masek se mohly lišit v závislosti na konkrétním období a místě. Některé regiony nebo divadelní tradice mohly preferovat určité styly a barvy. Přesné detaily o barevnosti řeckých masek však nejsou zcela známé, protože původní řecké divadelní masky se nedochovaly, jelikož byly zhotovovány z organického materiálu – kůže, korku nebo dřeva. Avšak důkazy o jejich existenci máme z výzdob architektury, ze sochařství, kdy socha drží v ruce tuto masku, nebo z vázového malířství (černofigurových a především červenofigurových maleb na nádobách. Žáci se úkolu zhostili se zodpovědností a plně využili získaných dovedností ke zhotovení výmluvných svědků historie. Masky mají otvory pro oči a ústa, a tak po zaschnutí repliky si mohli žáci alespoň částečně vyzkoušet jejich funkčnost. Byly zhotoveny například masky bohů Dia, Poseidona, bohyně Artemis, Athény, bojovníka Achilea, prince Parise, Hektora, krásnou Helenu, obyvatele  Athén a Sparty.

S pomocí masek zhotovených ve výtvarné výchově žáci vytvořili ve skupinách tři “živé obrazy” (nejedná se o hrané scénky, ale sochy zobrazující určitou situaci), které měly vystihovat postavy podle tématu, který si vylosovali. Při tvorbě živých obrazů vycházeli ze znalostí, které získali během hodin dějepisu. Vždy jeden žák z každé skupiny představoval vypravěče, který živé obrazy řídil. 

Témata k losování:

  • Život v Athénách – alespoň ve třech živých obrazech představíte, jakým způsobem žili lidé v Athénách 
  • Život ve Spartě – alespoň ve třech živých obrazech představíte, jakým způsobem žili lidé ve Spartě
  • Řecko-perské války – alespoň ve třech živých obrazech představíte příčinu, průběh a výsledek řecko-perských válek
  • Řečtí bohové a bohyně – alespoň ve třech živých obrazech představíte starořecké božstvo
  • Trojská válka – alespoň ve třech živých obrazech představíte příčinu, průběh a výsledek trojské války

Projekt proběhl v pondělí 25. března 2024, vyučování bylo zaměřeno na prvky dramatické výchovy.   

Úloha mezipředmětových vztahů je pro výuku a získávání pevných znalostí velmi důležitá. Aplikace někdy strohých teoretických znalostí se mnohem více upevní možností praktického vyhotovení či použití. Princip čerpání zdrojů a inspirací pro vlastní výtvarný projev z jiných uměleckých oborů je pro formování osobnosti umělce velmi důležitý.

Mgr. Karla Jarošová

Mgr. Tomáš Válek

Další z kategorie Novinky

Novinky
Středa 24. 4. 2024
UMÍME UMĚNÍ – 26. až 28. 4.

Co se stane, když dáte studentům tužku, papír a barvy? Uspořádají výstavu! Přijďte se podívat na to, jak...

Novinky
Úterý 23. 4. 2024
Sextáni a septimáni navštívili Auschwitz-Birkenau

V pátek 5. dubna 2024 navštívili vybraní žáci sexty a septimy koncentrační a vyhlazovací tábor Auschwitz-Birkenau v polském městě Osvětim. V rámci jednodenního...

Novinky
Středa 3. 4. 2024
Třídní schůzky a hovorové hodiny – úterý 9. 4. 2024

Vážení rodiče, zveme Vás na třídní schůzky a hovorové hodiny, které se konají v úterý 9. dubna 2024. Od 17.00...

Novinky
Úterý 2. 4. 2024
Matematický klokan 2024

Tradiční mezinárodní soutěže Matematický klokan se 22. března 2024 zúčastnilo celkem100 žáků nižšího gymnázia a 16 žáků vyššího gymnázia. Nejlepších...

Novinky
Úterý 2. 4. 2024
24. ročník celostátní výtvarné soutěže „Příroda kolem nás“

Do soutěže bylo zasláno více než 1700 obrázků z celé ČR. Naše studentka Andrea Nevědělová z tercie získala 1. místo...

Novinky
Čtvrtek 21. 3. 2024
2. MÍSTO V KRAJSKÉM KOLE KONVERZAČNÍ SOUTĚŽE VE FRANCOUZŠTINĚ

Letošního krajského kola v konverzační soutěži ve francouzštině jsme se s úspěchem zapsali ve dvou kategoriích. V kategorii starších ročníků...

Novinky
Čtvrtek 21. 3. 2024
EuDaMus 2024

Ve čtvrtek 14. 3. 2024 se našem Gymnáziu konal už třetí ročník akce EuDaMus. (Evropský den hudby ve školách)...

Novinky
Čtvrtek 21. 3. 2024
Okresní kolo recitační soutěže

Ve středu 13. března 2024 se Jan Kaválek (sekunda), Vojtěch Oliva (sekunda) a Pavel Oprchal (kvarta) zúčastnili okresního kola...

Novinky
Pátek 8. 3. 2024
RENDEZ-VOUS À LA FRANÇAISE TENTOKRÁT Z BRNA

Rendez-vous à la française byla akce určená pro studenty francouzštiny středních a vysokých škol, které jsme se zúčastnili...

Novinky
Čtvrtek 29. 2. 2024
DEN JAZYKŮ, 31. ledna 2024

Již po čtvrté se na naší škole uskutečnil školní projekt Den jazyků. Měl za cíl ukázat žákům primy...